Uczniowie nie lubią ortografii. Być może proponowane przeze mnie zajęcia choć trochę zmienią tę sytuację. Prezentowane przykłady ćwiczeń zostały sprawdzone w praktyce szkolnej , a uczniowie chętnie wykonują takie zadania. Może polubią ortografię? Temat: Ortograficzne śniadanie w ogrodowej altanie Cele:
- Utrwalenie zasad poprawnego pisania.
- Pobudzanie wyobraźni, fantazji, pomysłowości.
- Wyrabianie czujności ortograficznej, uczenie umiejętności logicznego i twórczego myślenia.
- Ćwiczenia w sporządzaniu przepisów kulinarnych.
Czas: 90 min. Opis wykonania:
- Zabawa w poetów. Uzupełniamy wiersz brakującymi wyrazami. (słowa do wpisania: rzodkiewki, rzepa, arbuzy, ogórki, buraczki, jeżyna, rzeżucha)
Zasiałam dziś na swej grządce
Smaczne .......................... w język szczypiące. W tym rządku rośnie ......................... Bo od niej duża krzepa. Dalej plac jest duży Na pękate ........................... . A obok małej górki Jest miejsce na .................... . Barwna makówka zaś słucha, Jak rośnie koło niej ................... Na koniec dorodne......................... I czerwonej ........................... krzaczki. Zasadziłam też leśną ....................... Bogatą w C witaminę. Prawy w ogródku kąt Zajmuje okrągły klomb, A na nim czerwone róże I żonkile duże.
- Podział klasy na dwie grupy:
Grupa I - do wpisanych nazw warzyw dopisz po 2 określenia, np.
czerwone, kuliste rzodkiewki zdrowa, twarda rzepa soczyste, smaczne arbuzy wąsate, wodniste ogórki dorodne, znakomite buraczki pyszna, kwaskowata jeżyna młoda, zielona rzeżuchaGrupa II - szkic zagospodarowanego ogrodu - zaprojektowanie ogrodu (posianie warzyw i posadzenie kwiatów)
jeżyny arbuzy porzeczki buraczki
rzeżucha rzepa ogórki mak róże żonkile rzodkiewka
- Rozmowa na temat zdrowej żywności, ekologicznej uprawy warzyw, stylu zdrowego odżywiania się.
- Ułóż przepis na zdrowe śniadanie z wykorzystaniem powyższego słownictwa (przypomnienie zasad sporządzanie przepisów).
Grupa I - potrawa z rzodkiewki, np. Rzodkiewkowe ludziki Rzodkiewki dokładnie umyć lub sparzyć gorącą wodą, obciąć ogonki. Ułożyć na zielonej sałacie.
Grupa II - potrawa z ogórków, np. Ogórki w śmietanie Składniki: 1kg ogórków, koperek, 2/3 szklanki jogurtu, sól, pieprz, 1 cebula. Ogórki umyć, obrać, pokrajać w plastry. Cebulę obrać, opłukać, pokrajać i połączyć z ogórkami. Dodać posiekany koperek i przyprawy. Następnie zalać jogurtem. Wymieszać i podawać.
Grupa III - potrawa z buraczków, np. Ćwikła Składniki: 1kg czerwonych buraczków, 20 dag chrzanu (w korzeniu), przyprawy. Buraczki ugotować w skórce. Następnie ostudzić, obrać i utrzeć na tarce. Korzeń chrzanu obrać, wyszorować i również zetrzeć na tarce. Dodać przyprawy, wymieszać i podawać.
- Prezentacja prac, ocena sporządzonych przepisów kulinarnych.
- Przypatrujemy się nakryciu stołu do śniadania. Opisujemy jego wygląd, stosując wyrazy z trudnością ortograficzną, np.
W ogrodowej altanie stoi okrągły stół nakryty żółtym obrusem. Na środku w przezroczystym wazoniku ułożono bukiecik kwiatków. Są tu purpurowe róże i duże różnego koloru żonkile. Na brzegu przystrojonego stołu ustawiono talerzyki w kolorze beżowym, obok nich na przepięknych serwetkach leżą noże i widelce. Obok stoją szklanki na herbatę i kubeczki na sok porzeczkowy albo jeżynowy. Dużą część powierzchni stołu zajął olbrzymi talerz ze smażonymi warzywami, obok znajdowały się malutkie miseczki z ogórkami, ćwikłą i rzodkiewką. Wszystkie te potrawy są wspaniałym i zdrowym dodatkiem do pysznych wołowych zrazów przygotowanych przez mamę.
- Ocena pracy, rozmowa o treści poruszanych problemów.
autor: Jolanta Marciniak |